RÓŻANA PATERA-DECOUPAGE NA BLEJTRAMIE
Na co dzień w naszych warsztatach
hobbystycznych królują stosunkowo niewielkie formy. Warto jednak od
czasu do czasu sięgnąć po większy format z kilku powodów. Duża
powierzchnia dekoracyjna otwiera przed nami możliwości kreowania
ciekawych kompozycji i zastosowania kilku technik zdobniczych z
rozmachem. Projekt prezentowany dziś przeze mnie w tym tutorialu
jest projektem mojej ukochanej Stameprii. Włosi mają niezwykle
rozbudzoną kreatywność, wciąż poszukują nowych rozwiązań
dekoratorskich, kreują i inspirują świat hobbystyczny. Uczmy się
z więc otwartości na nowości od Włochów a przełamiemy nieco
monotonię, która czasem wkrada się do naszych domowych warsztatów
.
Materiały:
-blejtram
-farby akrylowe ALLEGRO Stamperia
ciepły żółty kal09, prugna kal56, zieleń kal80, biały kal11 (
może być również kość słoniowa kal12) ciepły brąz kal21,
bordowy kal04
-płaskie pędzle w dwóch rozmiarach
-klej do decoupage Vernicolla ( klej z
dużą zawartością lakieru)
-szablony
-pędzle szczecinowy okrągły do
szablonów
-pędzle ścięty
-szpatułka do past strukturalnych
-opóźniacz do akryli -bendingel
-nożyczki
-miska z wodą, gąbka, taśma
malarska, linijka, ołówek
krok pierwszy
Precyzyjnie wycinamy wybrany motyw z
papieru klasycznego. Przykładamy do blejtramu wybieramy miejsce.
Mój blejtram został zagruntowany fabrycznie. Jeśli pracujecie na
surowej kanwie należy uprzednio pokryć ją odpowiednim gruntem.
krok drugi
Przy pomocy szpatułki rozprowadzamy na
blejtramie pastę Soffice Bianco w sposób nieregularny ale pracując
cały czas szpatułką w sposób pionowy. W miejscu gdzie planujemy
naklejenie motywu pozostawiamy czysty blejtram
krok trzeci
Czas na cieniowanie podłoża
Na plastikowy talerzyk wylewamy
niewielkie ilości farb akrylowych w wybranych kolorach-żołcień,
zieleń oraz prugna. Możemy użyć również odrobiny opóźniacza
do farb akrylowych choć tutaj nie powinien być on potrzebny.
Tworzymy cieniowane podłoże malując
blejtram płaskim szerokim pędzle mieszając farby akrylowe nie na
talerzu ale podczas malowania bezpośrednio na blejtramie. Punktem
wyjścia będzie praca z kolorem białym. Nanosimy zatem więcej
białej farby i zdecydowanymi ruchami rozprowadzamy ją po paście
strukturalnej stopniowo dodając do niej delikatnie koloru żółtego
i zielonego. Nieustannie dobieramy kolor biały -nasze tło nie może
być zbyt ciemne. Na koniec dodajemy odrobinę koloru Prugna kal 56
krok czwarty
Po wyschnięciu farb przystępujemy do
naklejania wcześniej wyciętego motywu. Można go zanurzyć w wodzie
lub namoczyć gąbką układając na stole.
Należy odczekać dłuższą chwilę
aby papier dobrze się namoczył ( papier Stameprii można zanurzać
w wodzie nawet do minuty ) a następnie odsączyć nadmiar wody
ręcznikiem papierowym
smarujemy motyw Vernicollą -klejem z
większą zawartością lakieru. Vernicolla smarujemy również
blejtram
i naklejamy wycięty obrazek dociskając
mocno pędzlem do płaszczyzny. Pamiętajmy o pracy pędzlem od
środka motywu do zewnątrz. Pod blejtram można podłożyć dłoń.
Da to nam większy komfort pracy podczas naklejania i kontrolę nad
starannością pracy. Po wyschnięciu preparatu raz jeszcze nanosimy
vernicolle na całą powierzchnię w celu zabezpieczenia pracy.
krok piąty
Wyznaczamy przy pomocy papierowej taśmy
malarskiej przestrzeń na kształt szyldu, na którym wykonamy przy
pomocy szablonów napisy
białą farbą przy pomocy gąbeczki
wypełniamy wyznaczoną przestrzeń
zdejmujemy taśmy zaraz po malowaniu.
Nigdy nie czekamy aż farba wyschnie !
Kiedy farba wyschnie, grubym papierem
ściernym przecieramy pionowymi ruchami farbę tak aby stworzyć
przetarcia farby na paście strukturalnej
krok szósty
Praca z szablonami. Dobieramy
odpowiednie dla naszego projektu wzory szablonów, farbę -tutaj
kolor bordowy, klej tymczasowy do szablonów, który pozwala na
precyzyjne wymalowanie najbardziej finezyjnych wzorów, pędzle
szczecinowy okrągły. Spryskujemy szablon klejem tymczasowym,
czekamy około 20 minut aż klej się zwiąże po czym przykładamy
do powierzchni starannie dociskając. Na pędzel szczecinowy
nabieramy niewielką ilość farby i zaczynamy odwzorowywać motyw.
Ja połączyłam zawijasy z napisem Vintage Rose
krok siódmy
Cieniowania motywu z użyciem farby
akrylowej allegro ciepły brąz ( uzyskałam z mieszania dwóch kolorów) oraz opóźniacza do akryli.
Opóźniacz blendingel jest w formie
żelowej. Mieszamy go z wodą w proporcjach 1:1 a następnie dodajemy
farbę akrylową. Uzyskamy dzięki temu farbę akrylową
przypominającą właściwościami akwarele. Ściętym pędzlem
wykonujemy cieniowania wokół motywu oraz cieniujemy szyld i litery
namalowane szablonem. Dzięki temu otrzymamy bardziej malarski i
plastyczny efekt w naszej pracy. Jeśli nie mamy wprawy w malowaniu
pędzlem ściętym możemy cieniowania wykonać gąbeczką
krok ósmy
Białą lekko rozcieńczoną farbą
wykonujemy podmalówki na motywie-dodajemy tzw. Bliki-czyli coś co
ma dawać nam światło ( refleksy świetlne) na płatkach róży i
na szklanej paterze.
Praca skończona. Ponieważ używałam
Vernicolli nie ma potrzeby zabezpieczania blejtramu dodatkową
warstwą werniksu.
11 komentarzy:
Dziękuję za świetny kursik :) na pewno się przyda !
Efekt końcowy bardzo ładny :)
bardzo fajny kurs, nie wiedziałam, że jest klej tymczasowy do szablonów - super sprawa :)
Fantastyczny kurs i cudny blejtram stworzyłaś...
Dziękuję :) -Jesli chodzi o projekt to nie moja zasługa tylko Stamperii, ale kiedy zobaczyłam ten blejtram postanowiłam go "stworzyć" na potrzeby kursu :) foto krok po kroku :) Serdeczności dla wszystkich ! Ewa
Очень красиво!!!
Bardzo ciekawy kurs, jak dla mnie nowości:) A blejtram wykonałaś cudny!!
pozdrawiam :)
Jak zwykle - kursik fantastyczny. Fajnie, że pokazujesz nowości.
Jak ja lubię patrzeć na Twoje efekty machania pędzlem!
Zawsze wyczarujesz jakieś cudo na włoską nutę.
Piękna praca.
I baaardzo inspirująca.
Przypomina mi blejtram z różą czy z damą, których nie mogę sobie do dziś darować.
A prugna (wybacz!) już na zawsze kojarzyć mi się będzie z baleriną... ;)
Ściskam mocno!
Bardzo ładny blejtram :)))))
Maravilloso trabajo.
Me hago su seguidora.
Saludos desde España
Róże cudne i cała kompozycja :)
Prześlij komentarz